On pakko pitää ainakin yksi vapaapäivä viikossa. Äitini asuu palvelutalossa, joten minä olen epävirallinen omaishoitaja, koska teen näitä käyntejäni vapaaehtoisesti. Asun  palvelutalon lähellä. Aivan liian lähellä. Täytyy sanoa, että ilman apuani äitini olisi aikalailla hukassa.

Paljon on ollut mekkalaa vanhustenhoidosta ja onhan se varmaan osittain tottakin. Minun äitini maksaa melkoisen paljon palveluista, joita ei ole kovinkaan runsaasti. Mikä sitten on paljon? Voihan myös olla niin, että en ymmärrä palvelujen hinnoittelusta mitään. Hinnastoa en ole nähnyt.
Kävin keväällä omaisten kokouksessa ja siellä jo kerrottiin tulevista uudistuksista. Tuli tunne, että kaikki apu, mitä talosta annetaan, on hinnoiteltu.
Saattaahan palvelujen nihkeys johtua siitäkin, että henkilökunta tietää minun asuvan kilometrin päässä ja koska näkevät minut melkein joka päivä siellä, luottavat tyttären apuun. Niin...tai voihan tuo "palvelutalon palvelu" ollakin oikeasti hintavaa.

 Henkilökunta on kyllä ystävällistä, eikä heissä ole moitteen sijaa, mutta kuukausimaksuun nähden henkilökunnan osallistuminen äidin elämään on aika vähäistä.
Ruoka viedään asuntoon ja lääkkeet annetaan. Illalla tarkistetaan, että kaikki on hyvin.
Onneksi hänellä on turvaranneke, jolla saa apua tarvittaessa.

Tämän päivän olenkin käyttänyt ihan omiin juttuihini. Kuten esimerkiksi netissä surffailuun. Hieman saanut muuta miettimistä.
Huomenna luultavasti menen iloisesti kuuntelemaan "aamuhartauden". Aika hyvin olen jaksanut tätä rumbaa, jo yli 2vuotta.

Toivon, että jaksan loppuun asti. Välillä tuntuu tosin siltä, että nyykähdän itse ensin.
Tällä hetkellä olen himpunverran kyyninen, vaikka olen saanut koko päivän olla omissaoloissani ja rentoutua ihan kympillä.

Taitaa pienoinen katkeruus nostaa päätään. Onhan minulla menossa jo toinen vanhus, sillä hoidin mummoni (äidinäiti), niin kauan, kun hän oli kotona.

Äitini kohteli mummoani erittäin tylysti. Silloin nuorena naisena päätin, että en koskaan syyllisty samaan. Siitä olen yrittänyt pitää kiinni, vaikka tiukkaa on välillä tehnytkin.